Dieta bezglutenowa – kiedy należy ją stosować?

Jedzenie bezglutenowe na przestrzeni ostatnich kilku lat stało się bardzo modne. Dostaniemy je niemal w każdej restauracji i każdym sklepie. Mało tego, funkcjonuje sporo jadłodajni, które specjalizują się w serwowaniu właśnie takich potraw. Czy jest to przejaw chwilowej mody, czy też wynika z czegoś zupełnie innego?

Jak to jest z tą nietolerancją glutenu?

Dieta bezglutenowa – kiedy należy ją stosować?Dieta bezglutenowa z założenia jest przeznaczona dla tych osób, które nie trawią tego składnika. Taka dysfunkcja układu trawienia to celiakia i cierpi a nią ok. 1% ludzi na świecie. Pamiętajmy o tym, że dieta ukierunkowana na jedzenie bezglutenowe nie jest przeznaczona dla wszystkich. Jeżeli nie cierpimy na nietolerancję glutenu, a będziemy go unikali, możemy doprowadzić do poważnych deficytów określonych makroskładników w organizmie.

Jakie są objawy celiakii?

Jeżeli rzeczywiście cierpimy na celiakię, musimy wystrzegać się jedzenia bezglutenowego. Inaczej spowodujemy uszkodzenie kosmków jelitowych. Jak najłatwiej rozpoznać zaburzenia pokarmowe tego rodzaju?

Najczęstszymi objawami ze strony układu pokarmowego są bóle brzucha, nudności, biegunki i wzdęcia. Czasem zdarza się jednak, że organizm daje znać o chorobie także w sposób niezwiązany z układem trawienia. Możliwymi następstwami celiakii jest niedokrwistość i osteoporoza, próchnica zębów, a nawet cukrzyca. U kobiet może wystąpić również zanik miesiączkowania, rozregulowanie cyklu, a nawet niepłodność.
Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy cierpimy na nietolerancję glutenu, najlepiej wykonać testy genetyczne, badanie serologiczne, a w ostateczności, także histopatologiczne. Niestety celiakii nie da się leczyć. Jedynym sposobem na zahamowanie jej rozwoju jest całkowita eliminacja źródeł glutenu ze spożywanych pokarmów.

Dieta złożona z jedzenia bezglutenowego – Czy to możliwe?

Jak najbardziej tak. Osoby chore na celiakię zastępują główne źródła gluten, czyli mąką pszenną, płatki żytnie i jęczmienne innymi źródłami węglowodanów. Może to być chociażby kukurydza, kasza jaglana, ryż i proso. W sklepach znajdziemy także bardzo dużo produktów, które bez obaw możemy spożywać. Są to np. mięso, jaja, ryby, mleko (oraz nabiał), oleje roślinne, masło, warzywa i owoce. Dodatkowo, coraz więcej producentów poszerza swoją ofertę o jedzenie bezglutenowe (łatwo je rozpoznać, znajduje się na nich znak przekreślonego zboża).

Dieta bezglutenowa w dzisiejszych czasach nie jest już tak uciążliwa, jak jeszcze kilka lat temu. Producenci prześcigają się w oferowaniu coraz to nowych produktów, które pozwolą nam na cieszenie się różnymi smakami bez obawy, że spożyjemy gluten.